Akademia małego lingwisty – Lipinki
Treść
Gmina Lipinki realizuje projekt „Akademia małego lingwisty - Lipinki” nr FEMP.06.09-IP.01-1399/24 w ramach programu Fundusze Europejskiej dla Małopolski 2021-2027 Priorytet 6 Fundusze europejskie dla rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego, Działania 6.9 Wsparcie wychowania przedszkolnego, Typ C. Dwujęzyczny maluch. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Wartość projektu: 557 812,40zł
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 474 122,90 zł
Celem projektu jest wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem, w tym ułatwianie mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami poprzez działania zmierzające do wykształcenia u 145 dzieci naturalnej dwujęzyczności dzięki wzrostowi umiejętności dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie praktycznego posługiwania się językiem angielskim oraz doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych 9 nauczycieli w zakresie niezbędnym do wprowadzenia nauczania dwujęzycznego a także doposażenie 2 OWP w okresie od 1 września 2024 roku do 30 czerwca 2029 roku. Projektem objęte zostaną oddziały przedszkolne w Gminnym Przedszkolu w Lipinkach oraz w Szkole Podstawowej w Wójtowej.
Rezultatem realizowanych działań będzie wykształcenie u dzieci zdolności do posługiwania się dwoma językami, która otworzy przed nimi szerokie możliwości w przyszłości, zarówno edukacyjne, jak i zawodowe; wzbogacenie kulturowe poprzez budowanie tolerancji, zrozumienia i szacunku dla innych kultur i tradycji, rozwinięcie umiejętności poznawczych, elastyczności myślenia, koncentracji oraz umiejętności rozwiązywania problemów, zwiększenie komunikatywności co będzie ogromnym atutem w życiu społecznym i zawodowym dzieci w przyszłości a także przygotowanie do globalnego świata poprzez wyposażenie dzieci w narzędzia językowe do radzenia sobie w różnych sytuacjach i otwierania drzwi do
międzynarodowych możliwości.
W ramach projektu planowane są następujące zadania:
- przygotowanie wdrożenia programu dwujęzyczności,
- równoległe do języka ojczystego nauczanie języka angielskiego w przedszkolach objętych projektem,
- doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie niezbędnym do wprowadzenia nauczania dwujęzycznego,
- doposażenie przedszkoli do prowadzenia zajęć, m.in. poprzez zakup wyposażenia oraz niezbędnych pomocy dydaktycznych.